Heeft u een vraag over een uitvaart of over de verzekeraar? Vind uw vraag hieronder!
Home » Veelgestelde vragen
A: Nee, dit is geen vereiste. U mag zelf kiezen waar u de uitvaart laat verzorgen. De verzekeraar betaalt dan (een deel van) de kosten, afhankelijk van het type verzekering dat is afgesloten.
A: Nee, dit is niet altijd het geval. Juist door zelf de locatie te kiezen, heeft u grip op de kosten van bijvoorbeeld catering en locatiehuur. Hiermee kan het zelfs voorkomen dat de uitvaartkosten lager uitvallen dan een uitvaart op een ‘gewone’ locatie.
A: Ja, wij zorgen ervoor dat u altijd door één van onze medewerkers wordt ontvangen in ons uitvaartcentrum als u de opgebaarde overledene wilt bezoeken. Wij streven ernaar dat u iedere keer door dezelfde medewerker wordt geholpen. Daarnaast hebben wij geen onpersoonlijk systeem met pasjes voor toegang, maar prefereren wij een persoonlijk ontvangst.
Om maar direct met de deur in huis te vallen: het antwoord is ja. Als je een uitvaartverzekering hebt, bijvoorbeeld bij DELA, Yarden of Monuta, dan kun je altijd kiezen voor een uitvaartondernemer die je zelf graag wilt. De verzekering keert een bedrag uit dat je kunt gebruiken voor de uitvaart en meestal hoeft u daar zelf niets voor te doen.
Eigenlijk is er maar één ding dat u zelf moet doen: zelf een uitvaartverzorger kiezen en bellen. Dat gaat de verzekeraar niet voor u doen. Bij DELA, Yarden en Monuta willen ze namelijk liever dat u de uitvaart bij hen laat, want daar verdienen ze geld mee.Â
Nee, dat is het niet. De verzekeraar keert een bedrag uit waarvoor u de uitvaart kunt laten organiseren, bijvoorbeeld door ons. In het geval van DELA is dat bijvoorbeeld 3572 euro in 2021. Dat is minder dan de waarde van hun dienstenpakket, zo lijkt het. Hoe kan dat? Simpel: In de bedragen die verzekeraars noemen, zitten heel veel bedragen met winst, zoals de kist. Wij leveren die simpelweg goedkoper. En zo zijn er meer besparingen. U kunt zelf een uitvaartverzorger kiezen, de uitvaart wordt er niet duurder van. In veel gevallen zelfs goedkoper.
Een kist is zeker niet verplicht. In het kader van hygiëne en vervoer moet het lichaam wel bedekt zijn. Dit mag zijn d.m.v. een kist, maar hiervoor kunt u bijvoorbeeld ook een wade gebruiken. Het is wel belangrijk dat het uiteindelijke omhulsel echt bedoeld is om begraven of gecremeerd te worden. Zo mag hier geen kunststof of metaal in verwerkt zijn en moet dit lucht- en waterdoorlatend zijn. Ook mag het omhulsel de ontbinding van het lichaam niet in de weg staan. Een wade is een mooi alternatief voor een kist en heeft een wat warmere en zachtere uitstraling.
In de Wet op de lijkbezorging is geregeld dat een overledene binnen zes werkdagen moet worden gecremeerd of begraven. In de praktijk kunt u ervan uitgaan dat de gemiddelde tijd tussen het overlijden en de uitvaart 4 tot 7 dagen betreft.
Officieel mag u de as niet zomaar overal uitstrooien. U heeft hier de toestemming van de eigenaar van de grond of de gemeente van nodig. Toch wordt dit over het algemeen wel gedoogd. Wilt u op save spelen, dan zou u gebruik kunnen maken van het strooiveld van het crematorium. Hier zit echter vaak wel een aardig kostenplaatje aan. Denk goed na over de uiteindelijke asbestemming, want er zijn tal van opties. Wij kunnen jullie hier ook mee helpen.
Maakt deel uit van Funus B.V.
Kamer van Koophandel nr. 75406659
Algemene voorwaarden
Copyright 2023 – Funus B.V.
Wilt u geheel vrijblijvend kennis maken met ons uitvaartteam voor algemene vragen of adviezen? Bel ons voor een afspraak of stuur dit contactformulier.
Als u twijfelt over de verzekeringsvorm dan wel –waarde van uw polis, laat ons dit dan voor u uitzoeken. We helpen u hierbij graag en kunnen u na een korte inventarisatie van uw uitvaartwensen al direct een indicatie geven of u voldoende bent verzekerd!
Uw uitvaartwensen vastleggen geeft u een gerust gevoel en houvast voor de nabestaande(n).
Graag helpen we u met het invullen hiervan en beantwoorden wij uw vragen, zodat alles duidelijk is voor nu en in de toekomst.
Wij zijn 24/7 bereikbaar voor het melden van een overlijden. Heeft u een vraag of wilt u advies over het regelen van een uitvaart en/of wilt u een voorgesprek hierover? Bel ons voor een afspraak of stuur dit contactformulier.
Wij zijn 24/7 bereikbaar voor het melden van een overlijden. Heeft u vragen over het regelen van een begrafenis en/of wilt u een voorgesprek hierover? Bel ons voor een afspraak of stuur dit contactformulier.
Wij zijn 24/7 bereikbaar voor het melden van een overlijden. Heeft u vragen over het regelen van een crematie en/of wilt u een voorgesprek hierover? Bel ons voor een afspraak of stuur dit contactformulier.
Mijn naam is Petra van Wijngaarden. Ik ben sinds 2016 werkzaam bij Funus Uitvaartzorg. Begonnen als overledene-verzorgster, assistente tijdens uitvaarten en chauffeuse van de statie-auto. In 2019 heb ik de mogelijkheid gekregen om als uitvaartverzorgster door te groeien. Het blijft steeds weer bijzonder om op zo’n kwetsbaar moment, vlak na het overlijden van een geliefde, bij een familie te mogen komen en in alle rust de uitvaart te bespreken. Vaak toch wel heel persoonlijke gesprekken, met soms een lach en vaak een traan. Het is mooi om tijdens deze gesprekken vorm te geven aan een uitvaart en deze te mogen uitvoeren aan de hand van de wensen van de overledene zelf en zijn of haar nabestaanden. In deze momenten wil ik u graag helpen en terzijde staan in alles wat geregeld moet worden, zodat u na de uitvaart terug kunt kijken op een uitvaart die naar alle wensen is uitgevoerd.
Wij nemen binnen 24 uur contact met u op
Mijn naam is Marjan Honkoop. Ik ben sinds 2015 in dienst bij Uitvaartzorg De Groot en werk ook indien nodig in onze andere vestigingen in Zaltbommel en Geldermalsen. Mijn drijfveer om dit werk te doen is dat ik het belangrijk vind dat mensen, die een naaste verliezen, zich in de tijd die volgt kunnen richten op het afscheid nemen van hun dierbare en dat zij alles wat geregeld moet worden aan mij kunnen overlaten. Samen kunnen wij dan werken aan een mooie en respectvolle uitvaart waarbij de wens van hun dierbare en die van hen op een zo uniek mogelijke manier wordt vormgegeven. Het mooie van een uitvaart nu is dat vrijwel alles kan, van een ijskar bij de begraafplaats tot livemuziek bij de afscheidsbijeenkomst of heel klein met een thermoskan koffie, op een bankje bij het graf, na de begrafenis. Bij Uitvaartzorg De Groot werk ik samen met een team, met ieder zijn eigen specialiteiten, om u met raad en daad terzijde te staan zodat u de uitvaart, op uw eigen manier, vorm kunt geven en als u dat wilt denk ik met u mee en adviseer ik u daarbij.
Wij nemen binnen 24 uur contact met u op
Mijn naam is Leon Luhrman en ik ben sinds 2001 werkzaam voor Uitvaartzorg De Groot. Bij leven is ieder mens uniek, ik vind daarom dat iedereen na zijn of haar overlijden op een eigen wijze centraal moet staan. Ieder mens verdient een uniek afscheid, of dat nu eenvoudig is of een uitvaart met veel persoonlijke woorden, bloemen en muziek. In al die jaren heb ik veel ervaring opgedaan in het begeleiden van nabestaanden. Belangrijk hierin is om de nabestaanden aan te voelen hoe zij afscheid willen nemen van hun dierbare en hen van goede adviezen te mogen voorzien. Mijn empathisch vermogen speelt hierbij een grote rol. Ik wil graag samen met u meedenken over het laatste afscheid van uw dierbare.
Wij nemen binnen 24 uur contact met u op
Ik ben Thea Verhoef en sinds 2000 werkzaam voor Uitvaartzorg De Groot. Bij het melden van een overlijden is de kans groot dat u mij als eerste aan de telefoon krijgt. Natuurlijk behandel ik de melding van het overlijden met grote zorg. Daarnaast ben ik als administratief medewerker verantwoordelijk voor de juiste behandeling van de gehele administratie. U kunt bij mij terecht voor algemene vragen en natuurlijk ook voor vragen betrekking hebbende op de kosten van een uitvaart en voor het sturen van informatie zoals bijvoorbeeld een wilsbeschikking. Ik ben dagelijks te bereiken op ons kantoor aan de Arkelstraat 128 te Gorinchem. Mijn werkdagen zijn: maandag, dinsdag en donderdag van 9.00 tot 16.30 uur, woensdag en vrijdag van 9.00 tot 12.30 uur.
Wij nemen binnen 24 uur contact met u op
Wilt u weten wat de mogelijkheden en kosten zijn voor uw uitvaartwensen? Vul dan uw gegevens in en wij nemen binnen 12 uur contact met u op.
Wil u heeft geheel vrijblijvend kennis maken met ons uitvaartteam? Gewoon voor algemene vragen of adviezen? Bel ons voor een afspraak of stuur dit contactformulier.