Succesverhaal Leon Luhrman

Leon Luhrman

Leon Luhrman: ‘Als zíj vertellen hoe mooi het was, komt dat echt binnen’

 

Hij is al meer dan twintig jaar werkzaam in de uitvaartbranche. ‘Ik ben daardoor natuurlijk wel een groot deel van mijn leven met de dood bezig, maar aan de andere kant kan ik mensen ook echt iets bieden. Hen helpen om op een waardige manier afscheid te nemen van hun dierbare’, vindt uitvaartbegeleider Leon Luhrman. ‘Het heeft me ook geleerd om zelf meer van het leven te genieten. Juist omdat ik in mijn werk zie hoe snel dat voorbij kan zijn.’

 

Hoofd verplegingsdienst

Leon kwam als bij toeval in het vak terecht: ‘Ik was hoofd verplegingsdienst in een verpleeghuis. Daar deed ik mijn werk goed. Ik was zelfs met een nieuwe opleiding begonnen: HBO geriatrie. Daarvoor moest ik op een gegeven moment een scriptie schrijven. Over privacy’, weet Leon nog precies. ‘Maar toen ik dat in onze zorginstelling wilde implementeren, liep dat niet helemaal zoals dat de bedoeling was.’

 

Geen eigen inbreng

Toevallig overleed in die tijd de toenmalige schoonmoeder van Leon plotseling. ‘De uitvaartleider die bij ons langskwam, was echt zo’n ouderwets, stoffige man in een ‘pinguinpakje’. Hij zat heel onrustig met zijn pen te spelen en steeds op de klok te kijken. Dat was niet echt prettig. Toen ik dan ook vroeg of hij soms haast had, antwoordde hij dat hij zo nog naar een feestje moest. Ik wist niet wat ik hoorde! Qua inbreng hadden we als familie niet veel te vertellen. Hij had de regie. Het was allemaal niet hoe wij het wilden of verwachtten’, blikt Leon terug. ‘Zoiets kon toch op een heel andere manier gedaan worden.’

 

Vacature

Enige tijd daarna zag Leon een vacature waarin in Rotterdam om een uitvaartleider werd gevraagd. ‘Dat was in 2001. Ik hoefde er niet lang over na te denken. Ik heb gesolliciteerd en daar heb ik nooit een moment spijt van gehad. Het is een beroep dat mij enorm veel voldoening brengt. Bijvoorbeeld als we naar het ziekenhuis worden geroepen, voor een overledene die een enorme lijdensweg heeft doorgemaakt. Dat laat echt sporen op het gezicht van de overledene achter. Maar als ons zorgteam dan is geweest en de nabestaanden zien in de overledene hun vader of moeder weer terug, dan geeft dat gewoon een heel fijn gevoel. Dan zie je hun dankbaarheid.’

 

Goed luisteren

‘Een ander mooi aspect is dat stukje vrijheid in ons werk’, vervolgt Leon zijn verhaal. ‘Je mag in grote lijnen zelf bepalen waar de kaders en grenzen liggen als je mensen helpt. Ik vind het daarbij ontzettend belangrijk om goed te luisteren naar de wensen van de nabestaanden, of te horen wat de overledene zelf graag had gewild. Gewoon letten op die heel kleine details. Want het is zó belangrijk om juist ook die kleine dingetjes te horen en te zien. Die vormen een belangrijk onderdeel in het hele traject van kennismaken tot de uitvaart.’

 

Eén vaste contactpersoon

‘Het is onze visie dat de familie met één vaste contactpersoon te maken krijgt. Dus zodra ik een melding van overlijden krijg, ga ik daarheen. In dat eerste contact is vaak wel ons verzorgteam erbij om de overledene te verzorgen, maar in de dagen daarna ben ik het enige aanspreekpunt. Tot aan de uitvaart is er elke dag wel even contact. Daardoor bouw je ook echt een enorme band op met de nabestaanden.’

 

Uitvaartspreker

‘Tijdens de uitvaartdienst ben je als vaste contactpersoon natuurlijk eveneens aanwezig. Niet alleen om aan te kondigen wie van de aanwezigen aan de beurt is om het woord te nemen, maar ook om het van hen over te nemen als dat door emoties toch niet lukt. Wij leiden zelf de hele dienst. Er wordt bij ons niet een aparte uitvaartspreker ingehuurd, want wij doen dat allemaal zelf. En daarna is het voor ons nog niet afgelopen, want we bieden ook nog een stukje nazorg. Vaak voelen wij zelf goed aan wie daaraan behoefte heeft. Een alleenstaande man of vrouw zonder kinderen zullen we waarschijnlijk wat meer aandacht geven, dan iemand met een gezin of groot netwerk achter zich.’

 

Nieuw crematorium

Leon blikt vol vertrouwen naar de toekomst. ‘Een collega van mij is bezig met een cursus Stervensbegeleiding en Rouwcoach. Daarmee hebben wij straks ook die specialiteit in huis. Dat vind ik eigenlijk best vernieuwend. Verder zijn we bezig om ons uitvaartcentrum meer aan te passen aan deze tijd. Vanuit deze regio is veel vraag naar crematies. Nu moeten we daarvoor nog uitwijken naar Tiel, Oosterhout, Breda of Rotterdam, maar vanaf 2024/2025 kunnen we dat ook hier in Gorinchem aanbieden. Dat wordt alleen een crematieruimte, want ons uitvaartcentrum zal als aula gebruikt worden. Vandaar dat we die nu al druk aan het opknappen zijn.’

 

Mooiste moment

Leon vertelt vol passie over zijn vak. ‘Het is altijd maatwerk. Het mooiste moment voor mij is als ik een hele uitvaart van A tot Z verzorgd heb en de familie me na afloop komt vertellen dat het zo’n mooie dienst was. Een dienst die helemaal paste bij wie hun dierbare was. Zulke complimenten zijn voor ons allemaal goud waard. Dat geeft je wel voldoening. Want al doe ik dit werk al zo lang, soms ben ik toch nog weleens een beetje onzeker. Vooral als ik met een familie te maken heb die wat meer op zichzelf is. Van wie het wat lastig is om hoogte te krijgen. Als zíj vertellen hoe mooi het was, komt dat echt binnen.’

Uw laatste wens in vertrouwde handen!
Maak kennis
Op dit moment hulp nodig?

Wij staan 24/7 voor u klaar

Kennismakingsgesprek ormulier.

Wilt u geheel vrijblijvend kennis maken met ons uitvaartteam voor algemene vragen of adviezen? Bel ons voor een afspraak of stuur dit contactformulier.

Wij hechten waarde aan uw privacy

We gebruiken cookies om uw ervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en ons verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies. Klik ook op de knop Meer om meer gedetailleerde informatie, gebruiksvoorwaarden en privacybeleid te bekijken.